Search this blog

Labels

søndag 27. mars 2011

Jeg er energisk! + litt om kokosyoghurt og hjemmelaget bokhvetegranola

Jeg er energisk og våken! Og klar for en ny dag! Dette er den affirmasjonen jeg jobber med for tiden i et ønske om å lettere kunne komme meg opp. Kanskje det hjelper? I dag gjorde jeg yogaøvelser i senga også for å sette i gang kroppen og få mer energi. Har vært på et helt fantastisk energiyogakurs i helgen og det kommer kanskje noen yogatips etterhvert som jeg får prøvd ut stillingene. Veldig kraftfulle øvelser og kjempespennende å se effekten av dem etterhvert!

Spiste kokosyogurt i dag til mellommåltid. Veldig godt og fullt av sunt fett! Fantastisk lett og god erstatning for vanlig yoghurt eller som en dessert. Bruker oppskrift på kokosyoghurt fra superlivsstil.net her og oppskrift på hjemmelaget bokhvete granola med sjokolade finner du her. Jeg brukte lucuma i stedet for mesquite og hadde også i noen bløtlagte aprikoser i tillegg til dadlene. Bokhvete er syrenøytralt og veldig godt. Det er glutenfritt. Jippi!!! Jeg bløtlegger bokhveten og spirer den, så tørker jeg i dehydrator (om jeg ikke spiser den som den er eller har rester). De tørkede kornene kan da brukes i frokostblandinger eller man kan lage granola. For å lage spirer bløtlegger du over natta (hvis du har bokhvete med skall, dersom du bruker avskallet bokhvete legger du den i bløt 1-2 timer). Skyll den godt (den blir litt slimete). Ha den i et dørslag og sett en bolle under. Skyll en til to ganger om dagen til kornene begynner å spire. Det tar 1-2 dager.

Veldig enkelt å spire bokhvete og raskt, så bra å starte med den om du ikke er proff på spiring.... Du kan også spise kornene etter de er bløtlagt og la hver å spire dem (evt. tørke dem). Dersom du ikke er så heldig å eie en dehydrator (tørkemaskin), kan du tørke på lavest mulig temperatur i ovnen på bakepapir (40-50 grader, helst 40 for da beholdes alle næringsstoffer) med døra på gløtt. Bruk gjerne varmluft. Det tar vanligvis et par timer og tørke dem avhengig av temperatur og ovn.

Ellers fortsetter jeg med greens og litt utrensning om dagen. En liten vårdetox er bra for kropp og sinn! Det kommer flere oppskrifter snart (bland annet borlotti vegetter). Har tatt et par bilder til også ;)

Ingen kommentarer: