Search this blog

Labels

tirsdag 29. mars 2011

kikertsalat med cashewnes

Dersom du ikke tåler egg er cashewnes et fantastisk alternativ til mayones! Her er min versjon:

bløtlagte rå/naturelle cashewnøtter (over natten, eller 6-8 timer)
en god extra virgin olivenolje (gjerne økologisk)
sitronsaft
salt
evt. litt vann

Kjør nøttene i en blender med olivenolje og evt. litt vann til passe konsistens (du skal kunne ha i litt mere væske, slik at du kan ha i sitron). Smak til med sitronsaft og salt.

Jeg brukte cashewnesen til å lage kikertsalaten min. Orginaloppskriften min finner du her:




Ingredienser:

1 kopp kokte kikerter eller 1/2 boks kikerter (mos dem med en gaffel)
1 gulrot i terninger
1 selleristang i små biter
evt. 1/2 rødløk i små biter
2-3 teskjeer cashewnes (se oppskrift over)
sitronsaft (fra ca. en halv sitron)
salt og pepper

tilbehør:
salatblader (f.eks hjertesalat, sikori osv)
paprika i store biter
selleristenger
tomater
spirer
sukkererter
oliven
soltørkede tomater

Bland sammen kikerter, gulerot, selleri, løk og cashewnes. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Denne salaten kan godt stå og godte seg litt i kjøleskapet og holder seg et par dager. Jeg serverte den på sikoriblader, selleristenger og paprikabiter. Det andre tilbehøret spiste vi ved siden av eller la oppå. Veldig, veldig godt!!!

Fikk desverre ikke tatt bilde i går, men her er et bilde av restene jeg spiste til lunsj i dag. Jeg hadde også litt på de frøknekkebrødene jeg baker. Også veldig godt. Oppskrift til det finner du her.


Ingen kommentarer: