Search this blog

Labels

tirsdag 29. mars 2011

Borlotti og hirsekaker

Hadde både kokte borlottibønner og kokt hirse i kjøleskapet forrige kvelden og lagde derfor middagskaker av dem.

Ingredienser til 2-3 personer:

1,5 kopp med kokte bønner (du kan sikkert bruke linser også)
1,5 kopp med kokt hirse
1 fedd hvitløk, hakket
2 spiseskjeer hakket mynte (eller annen fersk urt)
1-2 ts tørkede urter/krydder (jeg brukte en blanding av tørket hvitløk, chili og persille)
1 spiseskje fiberhusk (gjør at den henger bedre sammen, men kan sløyfes eller du kan bruke et egg)
evt. litt vann
salt

pensling:
soysaus eller tamari
olje

Kjør alt i en blender eller bruk en stavmikser. Smak til med salt og krydder. Deigen skal bli jevn slik at du kan lage kaker av den. La den svelle i 5-10 min.

Rull kaker og legg de på et stekebrett med bakepapir (evt. bruk en skje for å lage kakene). Pensle dem med en blanding av soyasaus og olje. Stekes i ovnen på 225 grader i 20-30 min.

Jeg serverte dem med rosenkål (kok i 5 min. Ha på litt salt og god olivenolje), kokt quinoa (blanding av hvit, rød og sort), alalfaspirer og gulrotsalat (revet gulrot, sitronsaft, olivenolje, salt, pepper og litt sukrin).

God middag!

Ingen kommentarer: