Search this blog

Labels

tirsdag 8. mars 2011

Kikertpannekaker

Har tatt denne oppskriften fra Siljesreise.com. Disse er fantastiske og kan brukes som pannekaker til frokost med frukt eller til middag som erstatning for omelett. Jeg liker å lage dem tynne, men du kan også lage en tjukkere versjon. Jeg lager heller litt ekstra, så har jeg til flere måltider. Disser er fantastiske og smaker like godt (om ikke bedre) enn vanlige pannekaker. Og så er de så mye sunnere!!!

Til 4-6 tynne pannekaker eller ca.3 tykke:

2 kopper kikertmel (ca.5 dl)
6 ss olivenolje eller annen mild olje (f.eks kokosolje)
1 ts salt
1 ts pepper (jeg har som regel pepper på etterpå, så kan jeg velge om røra skal brukes til søtt eller salt)
2 kopper varmt vann.

Rør sammen det tørre og våte til en jevn røre. La røren svelle i minst 30 min. (den holder i et par dager i kjøleskap). Bruk det fyllet du liker. Jeg pleier å legge det oppå i stedet for å røre det sammen, for da kan jeg bruke røra til mange forskjellige typer.



Fyll til middagskaker kan f.eks være: stekt sopp, paprika, ruccola, spinat, urter, oliven, soltørkede tomater, linser, quinoa, quorn, tomat. Det er bare å ta det man har og liker. Middagskakene (eller lunsjkaker) serverer jeg gjerne med quinoa (jeg blander svar, rød og hvit) med olivenolje og sitrondressing, knekkebrød (se post med hjemmelagd knekkebrød) med oliventapenade.

(her har jeg brukt spinat, økologisk paprika, stekt sopp, gressløk, sølvløk og pepper)


Til søte kan du bruke: eplebiter, ananasbiter, blåbær eller andre bær, nøtter, rosiner, tørket aprikoser, gojibær, rå kakaonibs eller pulver, vaniljepulver, kanel eller annet du liker. Jeg pleier å strø sukrin over eller ha litt flytende honning på. Mmmm!
(øverst: ananas og hasselnøtter, midten: banan og hasselnøtter, nederst: blåbær og honning)

Ingen kommentarer: