Search this blog

Labels

tirsdag 22. mars 2011

Ferske Borlottibønner med tapenade

Fant inspirasjonen til denne i "Linser og Bønner" av Camilla Jensen (veldig god kokebok forresten. Den er ikke vegetar, men det er mye vegetarisk der).
Jeg brukte fersk borlottibønner som jeg hadde i fryseren. Fikk med meg disse hjem sist jeg var i Italia (var selv med på å ta de ut av podene...). Du kan selvsagt bruke bløtlagte tørre bønner eller bønner på boks om du har dårlig tid. Jeg elsker disse og de er så vakre! Her kan man også variere med hva man har i av urter og krydder.



Du trenger:
Ca. 2,5 dl kokte borlottibønner (kokes i rikelig med vann uten salt) eller en boks
2 ss oliventapenade (jeg brukte ferdig, men man kan jo lage sin egen)
2-3 ss god olivenolje
2 ss sitronjuice (har du økologiske sitroner, kan du ha i litt av skallet også)
Ferske urter (jeg brukte basilikum)
himalayasalt etter smak

Jeg spiser ofte bønner og linser som salat med litt olivenolje, sitron/limejuice og urter. Veldig godt. Man kan også kjøre de i en blender eller mikser for å lage et smørepålegg.

Ingen kommentarer: